Podcast van 5 muzikale hoorspelen

De makers van Eldorado hebben jonge Brabantse componisten gevraagd ‘preludes’ te maken voor Eldorado: op basis van een korte tekst van een personage uit de voorstelling, de klassieker 'Bloemetjesgordijn' van Wim Kersten én de opdracht om couleur locale per gemeente te verwerken, zijn vijf jonge componisten aan de slag gegaan. De initiatiefnemers vinden het belangrijk dat een nieuwe generatie makers betrokken wordt bij een dergelijke grote productie.

Yuri Rhodenborgh - boer - gemeente Rucphen

Voor de gemeente Rucphen heeft componist en gitarist Yuri Rhodenborgh het hoorspel gemaakt.

Yuri Rhodenborgh is een Rotterdamse gitarist en voelt zich het meest op zijn gemak in genres als jazz, soul, pop, rock, hiphop en fusion. Hij studeerde jazzgitaar aan het conservatorium in Tilburg, speelt onder andere in de band Ara Sextet en het Nationaal Jeugd Jazz Orkest ft Ruben Hein.

“Ik vond de opdracht heel tof en uitdagend. Als componist werk je het beste met beperkingen (hoe tegenstrijdig dat ook klinkt) en voor mij was de grootste zelf gekozen beperking bij dit project het feit dat ik het zelf ‘moest’ opnemen. Aangezien ik geen complete studio tot mijn beschikking heb moest ik het doen met twee microfoons en mijn studeerkamertje, en het was gaaf te ontdekken wat er dan nog steeds allemaal mogelijk is! De tekst gaf mij een rode draad door de composities heen. Dit voelde niet als een beperking, maar juist als een enorme hulp!"

Vera Hofman - Romario (boef) - gemeente Hilvarenbeek

Voor de gemeente Hilvarenbeek heeft de Tilburgse fluitist en dirigent Vera Hofman het hoorspel gemaakt. Vera wil de wereld laten zien hoe mooi en sterk de verbindende kracht van muziek is. Dit doet ze door middel van samenwerkingen met inspirerende mensen en het organiseren van frisse projecten. Hierbij staan het speelplezier en de beleving voorop.

“Voor dit hoorspel ben ik op onderzoek gegaan in Hilvarenbeek. Zo sprak ik met een jeugdwerker die uit de criminele wereld is gestapt. Deze gesprekken zijn echt heel belangrijk geweest, en hebben me inzicht gegeven in een heel andere wereld. Zo zie je dat goede mensen soms slechte dingen doen… Niet alleen stapte ik daar een andere wereld in, ook met mijn muziek ben ik behoorlijk uit mijn comfort zone gestapt. Ik ben klassiek geschoold, maar in dit hoorspel heb ik voor het eerst hip hop elementen gebruikt. Het was ook de eerste keer dat ik met tekst werkte. De woorden uit het script van Romario, de boef, gaven mij een kader en het was erg tof om met de woorden te spelen, en dat als startpunt voor de compositie te hebben.”

Jornt Duyx - Loutje (zoon) - gemeente Cuijk

Voor de gemeente Cuijk heeft de componist Jornt Duyx het hoorspel gemaakt. Jornt is een muzikale duizendpoot die werkt als componist, producer, multi-instrumentalist en sound engineer. Hij studeerde basgitaar(jazz) en ‘Art of Sound’ aan de conservatoria van Maastricht en Den Haag. In 2008 behaalde hij een Bachelor of Art & Technology en in 2010 een Master of Music aan de Utrecht School of Music & Technology.

“Ik heb voor dit hoorspel zelf de tekst ingesproken van mijn personage Loutje. Het lag voor de hand om dat zelf te doen, omdat ik uit mijn eigen ervaring helemaal kon voorstellen wat voor type jongen dit is. Om mijn stem te vervormen en verjongen, gebruikte ik auto-tune en een beat op de achtergrond. Dit uitgangspunt maakte dat ik de tekst ritmisch ingesproken heb en waar het kon heb ik er een soort rap van gemaakt. Uiteindelijk is het een collage van muzikale associaties en sounds bij de gesproken tekst geworden. Verder heb ik er allerlei gamegeluiden in verwerkt omdat Loutje het toch allemaal als een spelletje lijkt te zien.”

Remy Alexander - Marieke (dochter) - gemeente Loon op Zand

Voor de gemeente Loon op Zand heeft componist Remy Alexander het hoorspel gemaakt. Remy Alexander (1991) componeert graag en vaak en met veel invloeden; van EDM tot Gregoriaans en alle dingen daartussen. Naast het schrijven van akoestische werken maakt hij graag combinaties van akoestische ensembles/spelers en elektronische middelen.

“Het was een feest om het hoorspel vanuit één van de karakters van een geschreven tekst te doen; en dit proberen te linken aan de gemeente Loon op Zand. Veel geluiden in het hoorspel zijn daar opgenomen en ik heb de stem van de burgemeester gebruikt als een van de samples. Het karakter waar ik op heb gefocust is Marieke (de boerendochter die hopeloos verliefd wordt op de foute Romario); door het lezen van de tekst kreeg ik steeds meer gevoel voor Marieke en haar situatie. Mijn gedachte is dat ze zich nooit thuis heeft gevoeld in het boerenleven en dat dit haar vatbaar heeft gemaakt om verliefd te worden op Romario; die met al zijn bravoure een andere wereld representeert.”

Eva van Pelt - boerin - gemeente Bernheze

Voor de gemeente Bernheze heeft componist en maker Eva van Pelt het hoorspel gemaakt. Eva van Pelt (1992) is muzikaal maker van Brabantse bodem. Haar werk onderscheidt zich door de zoektocht naar een ander contact met haar publiek. Met haar oude Volkswagenbus, de laadruimte omgebouwd tot concertzaal voor één persoon, reed ze de afgelopen twee jaar het land door, op zoek naar contact in muzikale ontmoetingen. Op festivals, maar ook in leegstaande bouwkranen, kerktorens, hotelkamers en in the middle of nowhere.

“In mijn muziek maak ik natuurlijk gebruik van tekst, maar ik heb nog nooit een hoorspel gemaakt. Ik maakte een stuk voor de gemeente Bernheze met een focus op het personage van de boerin, een vrouw met een inspirerend onvoorwaardelijk karakter. Bernheze betekent letterlijk bron/water ('bern') en bos ('heze'). Geluiden van beide elementen zijn verweven in het hoorspel. De melodie van 'Bloemetjesgordijn' is gebruikt als uitgangspunt voor alle gespeelde en gezongen partijen. Verder heb ik elementen van kermis in het hoorspel opgenomen, omdat de boerin haar man, boer Kees, op de kermis voor het eerst kuste.”

Foto Eva: Dave Menkehorst